Mają wyrazisty, autorski styl, zdobywają nagrody na najważniejszych festiwalach i potrafią przypomnieć hollywoodzkim aktorom, że istnieje świat poza wielkimi wytwórniami filmowymi. Mowa o reżyserkach i reżyserach, których filmy znalazły się w sekcji Ale kino+, będącej częścią jubileuszowej edycji American Film Festival we Wrocławiu. Oto sześcioro wspaniałych i ich dzieła.
Utalentowana komiczka Jillian Bell, która wcześniej kradła każdą scenę w Ostrej nocy czy 22 Jump Street, wreszcie nie musi walczyć o uwagę. W przeciwieństwie do tytułowej Brittany, spłukanej dziewczyny bez perspektyw i idealnej figury. Po wysłuchaniu brutalnie szczerej opinii lekarza, Brittany postanawia jednak zmienić swoje życie. A zanim to nastąpi, przynajmniej zacząć biegać, bo kogo stać na siłownię? Nagrodzony na festiwalu Sundance film Paula Downsa Colaizzo to znakomita satyra na „wiecznie młodą i zdrową” Amerykę.
Ekstrawagancka wędrówka nowojorskimi ulicami w poszukiwaniu dźwięków, ukrytych znaczeń i sensu życia. Przełamujący schematy, niecodzienny komediodramat ze skupioną, intrygującą rolą Petera Sarsgaarda, który wciela się w postać samozwańczego stroiciela domów. Na zlecenie swoich klientów bada dźwiękową przestrzeń ich mieszkań, wierząc, że irytujące odgłosy — jak trzask tostera czy buczenie zepsutej instalacji elektrycznej — są źródłem niepokoju, stresu, a nawet fizycznych dolegliwości.
Brice bezlitośnie obśmiewa nowoczesne korporacje i start-upy, a ekstatyczna Demi Moore kpi z roli, którą przed laty zagrała w osławionym thrillerze W sieci. Oto na polecenie niestabilnej emocjonalnie szefowej, lubiącej wygłaszać kontrowersyjne teorie w stylu: Mózg to największy mięsień, kilkoro pracowników pewnej firmy bierze udział w wyjeździe integracyjnym w Nowym Meksyku. Wycieczka szybko zamienia się w koszmar, gdy na skutek trzęsienia ziemi grupa zostaje uwięziona w jaskini.
Film w reżyserii Juliusa Onaha trzyma w napięciu niczym rasowy thriller i stawia nieoczywiste pytania o kwestie napięć klasowych, wychowania i poprawności politycznej. Para zamożnych Amerykanów (świetni Naomi Watts i Tim Roth) adoptuje byłego dziecięcego bojownika z Erytrei (brawurowa rola Kelvina Harrisona Jr.). Luce wydaje się idealnie wpasowywać w „amerykański sen” — zdobywa serca rówieśników i zostaje gwiazdą szkoły. Demony przeszłości nie pozwalają jednak o sobie zapomnieć.
Przewrotna komedia rozgrywająca się na zanurzonym w amerykańskich mitach Południu, a przede wszystkim zaskakująco aktualna analiza rozprzestrzeniania się teorii spiskowych i fake newsów. Mary (Michaela Watkins) towarzyszy w wyprawie do Birmingham swojej przyjaciółce Cynthii (Jillian Bell), która ma nadzieję, że odziedziczy dom po dziadku. Okazuje się jednak, że nieruchomość przejął bank, a wnuczka dostała w spadku tylko tajemniczy miecz. Według listu zmarłego seniora jest to bezcenne trofeum, które udowadnia, że Konfederaci tak naprawdę wygrali wojnę secesyjną.
Pełna energii, napakowana atrakcjami komedia Kirilla Mikhanovsky’ego łączy bezpardonowe poczucie humoru z uważnym, pozbawionym sentymentalnej otoczki spojrzeniem na sytuację mniejszości mieszkających w USA. Vic (Chris Galust) to młody kierowca rosyjskiego pochodzenia wożący po mieście pacjentów z niepełnosprawnościami. Kiedy nie przyjeżdża transport, który miał zawieźć jego bliskich na rodzinny pogrzeb, chłopak zabiera rozśpiewaną starszyznę ze sobą, ryzykując utratę pracy i rozpoczynając szaloną jazdę bez trzymanki.