Na poważnie już było (i jeszcze będzie, bez obaw!), teraz się trochę pośmiejemy. „Trochę” to zresztą bezpieczne słowo – bo gdy filmy ze współtworzonej z Filmwebem sekcji Freaks and Geeks debiutowały na wielkim ekranie na początku lat 2000., często wywoływały nagłe i trwające wiele minut wybuchy śmiechu. Na 16. American Film Festival będziemy chcieli przywrócić ten nastrój. Dziś rozpoczynamy sprzedaż karnetów i akredytacji dziennikarskich oraz branżowych, zaś na sam festiwal zapraszamy od 6 do 11 listopada, niezmiennie do Wrocławia.
Zamów akredytację dziennikarską
Jak głosi stara prawda – komedia to poważna sprawa, bo często pod płaszczykiem lekkości skrywa głębokie refleksje, a jak potwierdza historia kina: tylko najlepsi filmowcy i filmowczynie naprawdę sprawdzili się w gatunku.
Fast-forward do współczesności. W roku 2025 ze świecą szukać filmowej komedii w kinach i właśnie dlatego wracamy do ostatniego gatunkowego zrywu z początku nowego millennium i wspólnie z Filmwebem zapraszamy na przegląd Freaks and Geeks – retrospektywę, w ramach której będzie można przypomnieć sobie, że śmiech to nie tylko zdrowie, ale też kawał porządnego kina.
„Pięć tytułów prezentowanych w sekcji Freaks and Geeks tylko w tym sensie pełni funkcję eksponatów muzealnych, że akumuluje w sobie coś ewidentnie ważnego dla widzów na całym świecie w konkretnym dziejowym momencie. Tych widzów, którzy tłumnie obśmiewali własne zmartwienia, fobie i frustracje z początku wieku i czynili z ich ekranowych portretów ważną część swojej osobowości. Kontrowersyjne, pojechane, dziwaczne i bezkompromisowe, filmy te pozostają świadectwem ważnej tendencji w amerykańskiej komedii, którą tak niewielu chciało głębiej przeanalizować, rozpoznać” – pisze współtwórca sekcji i człowiek AFF-u w Filmwebie (lub człowiek Filmwebu na AFF-ie), Maciej Satora.
We Freaks and Geeks (tytuł zaczerpnięty oczywiście z kultowego serialu Luzaki i kujony) wcielili się zarówno ulubieńcy festiwalowiczek i festiwalowiczów – jak Mark Duplass, ale też aktorki i aktorzy, którzy dziś mają status największych gwiazd: Robert Downey Jr. (w bodaj najbardziej brawurowej, niepoprawnej politycznie roli w swojej karierze), Jonah Hill, czy dzierżący berło wśród wszystkich postaci z tej epoki Seth Rogen, który pozostał wierny gatunkowi i dziś święci triumfy z serialem The Studio. Więcej o tym barwnym korowodzie i wątkach łączących tytuły pozornie różne (jak Supersamiec i Jaja w tropikach) przeczytacie w tekście Macieja Satory.
W ramach przeglądu będzie można zobaczyć:
Kuratorami cyklu są Jan Lubaczewski oraz Maciej Satora i Łukasz Muszyński z redakcji Filmwebu, na łamach którego będzie można posłuchać o wszystkich filmach z retrospektywy w ramach serii podcastów towarzyszących sekcji Freaks and Geeks.
W programie festiwalu tradycyjnie znajdą się najnowsze i najlepsze filmy niezależne z USA, przeboje ze światowych festiwali (w tym z niedawno zakończonego festiwalu w Wenecji), Hollywood z górnej półki i kultowe klasyki. Niedawno ogłosiliśmy m.in. kontynuację sekcji Polityka na ekranie, o której przeczytasz więcej tutaj.
Kolejne informacje programowe będziemy ujawniać w najbliższych tygodniach (zachęcamy do śledzenia mediów AFF-u), zaś pełny program ogłosimy 21 października w samo południe. 23 października rozpocznie się sprzedaż pojedynczych biletów na seanse stacjonarne oraz pakietów i dostępów online.
Karnety oraz akredytacje dziennikarskie i branżowe (przyznawane dziennikarkom, dziennikarzom oraz osobom z branży filmowej aktywnym zawodowo) można kupić poprzez stronę americanfilmfestival.pl do 17 października lub do wyczerpania puli. Karnety i akredytacje umożliwiają najpełniejsze doświadczanie festiwalu – korzystając z nich można uczestniczyć w maksymalnie 26 seansach stacjonarnych. Karnety i akredytacje nie obejmują online’owej części festiwalu.
Ceny:
Szczegóły na temat zakupu oraz korzystania z karnetów i akredytacji