Smithereens, reż. Susan Seidelman
14/11/25

Media mówią prawdę, czyli co oglądać na 16. TAURON AFF online

Zobacz „Lemoniadowy chrzest” online „Natchez”, laureat konkursu American Docs, dostępny online!

Wiemy, jak trudno jest dokonywać kinofilskich wyborów, zwłaszcza gdy czasu na oglądanie jest coraz mniej. I choć online’owa odsłona 16. TAURON American Film Festival pozwala na większą elastyczność (możecie wklikać się w każdym momencie – pamiętajcie, żeby wyłączyć już budziki z 8:30), to czas wciąż jest w cenie. Dlatego dziś oddajemy głos naszym zaprzyjaźnionym dziennikarkom i dziennikarzom: sprawdźcie, co ich zdaniem będzie dobrą inwestycją i w kino, i w słusznie spożytkowany czas przed ekranem.  

Krótkie metraże Susan Seidelman 

„Z powodzeniem tworzyła i produkowała filmy przez ponad 30 lat. Jej debiut fabularny Smitheerens (1982) walczył w canneńskim konkursie o Złotą Palmę jako pierwszy niezależny film w historii USA. Łamała społeczno-kulturowe tabu, kreując na ekranie kobiety, które miały odwagę wymyślać siebie na nowo” – tak bohaterkę naszej tegorocznej retrospektywy przedstawia Daria Sienkiewicz na łamach Wysokich Obcasów.  

„Nie chciałam być częścią Hollywood. To nigdy nie było moim celem. W kinie niezależnym nie musiałam prosić nikogo o pozwolenie na pracę. Po prostu zdałam na studia filmowe. Tam nakręciłam krótki metraż, który odniósł sukces, więc inni studenci chcieli ze mną pracować. Powiedziałam: wspaniale, zróbmy film. Dopiero później uświadomiłam sobie, jak wielkim to będzie wyzwaniem” – a to słowa samej Susan, która o swojej twórczości rozmawiała z Darią Porycką (Polska Agencja Prasowa) 

My zaś proponujemy Wam zestaw krótkich metraży Susan – w sam raz na rozpoczęcie przygody z twórczością tegorocznej laureatki Indie Star Award. 

Oglądaj 

Cały tekst Darii Sienkiewicz dla WO 

Wywiad Darii Poryckiej (PAP) 

Bunnylovr, reż. Katarina Zhu 

Jak pisze redakcja Vogue’a: „TAURON American Film Festival to doskonała okazja, by lepiej poznać wszystkie stany amerykańskiego kina. W programie, zamiast megaprodukcji o superbohaterach, znajdziesz oscarowych faworytów, festiwalowe perełki i niezależne tytuły nakręcone przez legendy kina i obiecujących debiutantów”. Wspólnie więc polecamy pełnometrażowy debiut Katarin Zhu, w którym „biały puchaty królik to prezent od jednego z fanów Rebekki, dziewczyny z kamerki, której nocne seanse pozwalają wiązać koniec z końcem”. 

Oglądaj 

Lemoniadowy chrzest, reż. Chris Merola 

Wymieniany jednym tchem razem ze zwycięzcą konkursu America Docs wśród faworytów Wojciech Tutaja (MINT Magazine). „W pełnometrażowym debiucie Chrisa Meroli niby wszystko wydaje się znajome: zagubieni nastolatkowie, przewrażliwieni lub zbyt surowi rodzice, presja związana z nauką, religią i inicjacją. Twórca balansuje jednak między czułą historią o dojrzewaniu a bezwstydną komedią wymierzoną w absurdy katolickiego wychowania. Kiedy John poznaje zbuntowaną Lilith, nie wie jeszcze, jakich bluźnierczych czynów będzie musiał się dopuścić, by dowieść swej miłości. Na ręce patrzy mu nie tylko Bóg, ale i wiecznie zatroskana matka...”. 

Oglądaj 

16. TAURON American Film Festival online będzie trwać jeszcze do 23 listopada: zaproście wszystkie stany kina do swoich domów. 

Sprawdź program 


pozostańmy w kontakcie
przyjaciele festiwalu