Subwersja? Wyłom w dyskursie? Zaskakująca semantyka? Dzwońcie po Pełną Salę!
Zespół portalu, który w tym roku objął patronatem cały festiwal, znany jest z wnikliwych analiz i krytycznego pazura. Znani są także z prowadzenia gorących dyskusji, więc z przyjemnością zaprosiliśmy DKF Pełnej Sali na tegoroczny American Film Festival.
W festiwalową sobotę (9.11, godz. 16:00) wspólnie obejrzymy film Johnny Guitar w reżyserii Nicholasa Ray, a rozmowę po projekcji poprowadzi Michał Konarski.
Johnny Guitar to arcydzieło westernu lat 50., które znalazło się w sekcji Kowbojki skupiającej tytuły wchodzące w polemikę z szowinistyczną soczewką gatunku. Film z Joan Crawford i Sterlingiem Haydenem w rolach głównych zajął niedawno 6. miejsce w Projekcie: Klasyka, przygotowywanym przez Pełną Salę redakcyjnym zestawieniu najlepszych filmów 1954 roku. Na łamach portalu pisał o nim Jędrzej Sławnikowski:
„Obraz Raya to zresztą osiągnięcie realizacyjne pod wieloma względami: od świetnych dialogów i kreacji aktorskich (zwłaszcza żeńskich), przez precyzję dramaturgii i inscenizacji, szczególnie w scenach konfrontacji między bohaterkami, po pamiętny motyw muzyczny i piosenkę. Wszystko to składa się na jeden z najciekawszych amerykańskich westernów, któremu po latach hołd oddawali twórcy tak różni, jak Pedro Almodóvar, Jean-Luc Godard czy João César Monteiro”.