Prezydent Judd Hammond (Walter Huston), skorumpowana marionetka wielkiego biznesu, zainteresowany tylko kobietami i grą w karty, ignoruje szalejącą przestępczość i kryzys gospodarczy. Wszystko się jednak zmienia, kiedy niemal ginie w wypadku samochodowym i wciela się w niego Gabriel, „anioł objawienia”. Wówczas odrodzony Hammond bierze sprawy w swoje ręce.
Pierwszy amerykański film z gatunku political fiction, zadziwiająca mieszanka religijnej fantastyki, romansu i filmu propagandowego. Z jednej strony apologia Franklina D. Roosevelta – film wszedł do kin kilka tygodni po jego zaprzysiężeniu, a wyprodukowany został przez magnata filmowego i prasowego Williama R. Hearsta, wówczas jeszcze zagorzałego zwolennika nowego prezydenta (i pierwowzór tytułowego Obywatela Kane’a Orsona Wellesa!). Z drugiej strony, Hearst był zarazem wielkim admiratorem Mussoliniego – dziś wyraźnie widać, że Gabriel nad Białym Domem to również pochwała antydemokratycznych rządów silnej ręki, w której nietrudno dostrzec fascynację faszyzmem.
przed seansami wstęp twórców Podkastu amerykańskiego
Reżyser amerykański włoskiego pochodzenia, urodzony w 1892 roku w Pensylwanii. Debiutował jeszcze jako twórca niemych filmów i animacji, ale do dziś pozostaje najbardziej znany dzięki swoim komediom realizowanym w latach 30. Choć był wówczas kilkukrotnie nominowany do Oscara i współpracował z pierwszoligowymi gwiazdami klasycznego kina – Claudette Colbert, Ginger Rogers czy Katherine Hepburn – lata 40. przyniosły definitywny kres jego karierze, a jego twórczość w dużej mierze popadła w zapomnienie.
1933 Gabriel nad Białym Domem / Gabriel Over the White House
1934 Sprawa Celliniego / The Affairs of Cellini
1935 Prywatne światy / Private Worlds
1936 Mój pan mąż / My Man Godfrey
1937 Obcym wstęp wzbroniony / Stage Door