Gdyby filmy z tegorocznej sekcji Polityka na ekranie umieścić na osi czasu, zaczynalibyśmy idealistycznie w końcówce lat 30., aby następnie zanurzyć się w lęki i paranoje lat 60. i 70., a na koniec raz jeszcze zaczerpnąć nieco powietrza z optymistycznej atmosfery lat 90., która dziś wydaje się nam równie odległa jak to, co widzimy w filmie Franka Capry.
Młody i naiwny społecznik z prowincji zostaje nominowany do zajęcia powstałego w Senacie wakatu. Kiedy czołowo zderza się z zepsuciem, cynizmem i korupcją Waszyngtonu, musi podjąć walkę o obronę swoich ideałów.
Jedni krytykowali naiwność tytułowego Smitha, inni – tendencyjny i skrajnie negatywny obraz „tradycyjnego” Waszyngtonu, ale po niemal 90 latach od premiery Pan Smith jedzie do Waszyngtonu to wciąż absolutny klasyk, stały punkt odniesienia nie tylko w świecie filmu, ale także w jak najbardziej realnym dyskursie politycznym. Łatwo się o tym przekonać, oglądając wszystkie propozycje z naszej sekcji.
przed seansem 10.11 wstęp twórców Podkastu amerykańskiego
Jeden z najbardziej wpływowych i docenionych twórców klasycznego kina, trzykrotny zdobywca Oscara za najlepszą reżyserię. W historii zapisało się jego dążenie do warsztatowej perfekcji, a filmy Capry do dziś uchodzą za wybitne realizacje hollywoodzkiego „stylu zerowego”. Obejmująca cztery dekady kariera reżysera, 34 zachowane pełne metraże i 16 dokumentów oddziaływały na niezliczone grono filmowców i filmowczyń, a wiele z jego dzieł regularnie trafia do rankingów najlepszych obrazów wszech czasów.
1934 Ich noce / It Happened One Night
1936 Pan z milionami / Mr. Deeds Goes to Town
1939 Pan Smith jedzie do Waszyngtonu / Mr. Smith Goes to Washington
1944 Arszenik i stare koronki / Arsenic and Old Lace
1946 To wspaniałe życie / It’s a Wonderful Life
1961 Arystokracja podziemi / Pocketful of Miracles