Młody, ambitny dziennikarz śledczy (Warren Beatty) trafia na ślad tajemniczej, powiązanej z rządem korporacji Parallax. Czy to ona stoi za zabójstwami wpływowych polityków? Kto może być następnym celem ataków?
Środkowa, najmroczniejsza część trylogii paranoicznej Alana Pakuli – nakręcona między Klute (1971) a Wszystkimi ludźmi prezydenta (1976). Doskonałe odzwierciedlenie atmosfery lat 70., przepełnionej nieufnością wobec instytucji państwa, lękiem przed podsłuchami i spiskami na najwyższych szczeblach władzy. Film mocno osadzony w kontekście ówczesnych wydarzeń: zamachy polityczne przywodziły na myśl niedawne morderstwa braci Kennedych i Martina Luthera Kinga; dynamiczny montaż i złowieszcza muzyka mogły kojarzyć się ze spotami wyborczymi Richarda Nixona; a rządowa komisja, która oznajmia, że nie ma żadnego spisku, przypominała Komisję Warrena, badającą zabójstwo prezydenta Kennedy’ego.
Pół wieku po premierze Syndykat zbrodni pozostaje jednym z najlepszych thrillerów politycznych, jakie kiedykolwiek nakręcono.
przed seansami wstęp twórców Podkastu amerykańskiego
Urodzony w 1928 roku reżyser konsekwentnie eksplorujący przecięcia psychologii i polityki, władzy i spisku. Do historii przeszła jego „trylogia paranoiczna”, w skład której wchodzą Klute (1971), Syndykat zbrodni (1974) i Wszyscy ludzie prezydenta (1976) – filmy z brutalną precyzją ujawniające kondycję Ameryki doby politycznych zamachów, podsłuchowej afery Watergate i nieodwracalnego krachu zaufania w instytucje państwa. Dwukrotnie nominowany do Oscara.
1971 Klute
1974 Syndykat Zbrodni / The Parallax View
1976 Wszyscy ludzie prezydenta / All the President’s Men
1982 Wybór Zofii / Sophie’s Choice
1993 Raport Pelikana / The Pelican Brief