Paul Schrader wraca do reżyserskiej formy w filmie, który wzbudził entuzjastyczne reakcje na zeszłorocznym festiwalu w Wenecji. Głównym bohaterem Pierwszego reformowanego jest Ernst Toller (Ethan Hawke) - pastor sprawujący posługę w niewielkim kościele. Wielebny przybity jest tragiczną śmiercią syna. Dodatkowym źródłem zmartwień są dla niego problemy parafian, zwłaszcza Mary (Amanda Seyfried), która nie może porozumieć się z mężem - politycznym radykałem. Wzajemna szczerość sprawia, że Ernst i Mary stają się sobie coraz bliżsi. Choć Schrader porusza w swoim filmie problemy uniwersalne, udowadnia, że jest także wnikliwym obserwatorem rzeczywistości. Dlatego nie waha się umieścić w Pierwszym reformowanym aluzji do wydarzeń takich jak wojna w Iraku. Jednocześnie jednak amerykański twórca nie myli kina z publicystyką i pozostaje wierny własnemu stylowi reżyserii. Jednym z jego najważniejszych składników jest odwaga, która pozwala Schraderowi zaskakiwać widza, sięgać po ryzykowne zwroty akcji i otwarcie flirtować z kiczem.
MFF w Wenecji 2017 – Green Drop Award; FEST IFF 2018 – najlepszy reżyser; International Online Cinema Awards (INOCA) 2018 – najlepszy scenariusz
Urodzony w 1946 roku w Grand Rapids. Jeden z najsłynniejszych amerykańskich scenarzystów filmowych. Współpracował m.in. z Martinem Scorsese (Taksówkarz, Wściekły byk, Ostatnie kuszenie Chrystusa), Brianem De Palmą (Obsesja) czy Peterem Weirem (Wybrzeże moskitów). Sam również regularnie staje za kamerą i realizuje filmy, w których przygląda się outsiderom próbującym ocalić w swoim życiu podstawowe wartości. Najsłynniejsze tytuły w jego reżyserskim dorobku to Dwa światy, Dotyk i Prywatne piekło.
1978 Niebieskie kołnierzyki / Blue Collar
1979 Dwa światy / Hardcore
1987 Światłość dnia / Light of the Day
1997 Dotyk / Touch
1997 Prywatne piekło / Affliction
2008 Zmartwychwstanie Adama / Adam Resurrected