fot. Ann Johansson
6/10/22

„Ona jest wiedźmą!” Retrospektywa twórczości Niny Menkes na 13. AFF

Warsztat scenariopisarski z Joan Tewkesbury Hype na GenZ. Filmy o pokoleniu snowflake’ów na 13. American Film Festival

Bywała już nazywana „czarodziejką kina”, ale to za mało, jeśli wziąć pod uwagę siłę obrazów i zaklęć w jej filmach. Kreowane przez nią kino przekracza granice pokazywania seksu, przemocy wobec kobiet i pracy kobiet na ekranie. I przede wszystkim: jej twórczość jest uosobieniem amerykańskiego kina niezależnego, a do tego umacnia wiarę w to, że eksperyment w filmie wciąż jest możliwy. Nina Menkes będzie bohaterką jednej z tegorocznych retrospektyw w ramach American Film Festival. 

Reżyserka odwiedzi Wrocław, gdzie odbierze Indie Star Award i weźmie udział w masterclassie. W ramach retrospektywy odbędzie się także panel dyskusyjny poświęcony problematyce spojrzenia (male gaze, female gaze) w filmie z udziałem prof. Małgorzaty Radkiewicz, Agnieszki Smoczyńskiej, Małgorzaty Sadowskiej i prof. Moniki Talarczyk.

Zmiana terminu rozpoczęcia sprzedaży biletów

Zanim opowiemy więcej o Ninie Menkes – ważna informacja organizacyjna: sprzedaż biletów i dostępów do pokazów online rozpocznie się 28 października, dzień później względem pierwotnego terminu. Dzięki tej zmianie wszystkie widzki i widzowie zyskają pełną dobę na spokojne przejrzenie programu (program opublikujemy 27 października o godz. 12:00) i zaplanowanie swojego uczestnictwa w festiwalu. Przypominamy też, że jeszcze do 18 października trwa sprzedaż karnetów na stacjonarną odsłonę 13. American Film Festival. Karnet umożliwi najpełniejsze (i najekonomiczniejsze) delektowanie się tegorocznym programem.

Kup karnet

Retrospektywa Niny Menkes: seks, przemoc i praca

Menkes to Amerykanka w pierwszym pokoleniu, córka europejskich Żydów, którzy w latach 30. emigrowali z Niemiec i Austrii do Palestyny. Dorastała w Kalifornii, gdzie podczas studiów w UCLA (University of California LA) zaczęła korzystać z filmowego medium jako najlepszego narzędzia do wyrażania siebie. Już w czasach studenckich posługiwała się językiem filmu całkowicie niezależnie, poza wszelkimi konwencjami, a po latach wróciła na uczelnię jako wykładowczyni – od lat prowadzi zajęcia w Instytucie Sztuki w Kalifornii. Wrocławskie spotkania z Niną Menkes będą więc okazją nie tylko do rozmowy o praktycznej, ale też teoretycznej, filmoznawczej stronie kina.

Choć często jest wkładana do szuflady reżyserek nurtu feministycznego, nie utożsamia się z kinem kobiet ani ze zdeklarowanym feminizmem. Tak jak w przypadku innych reżyserek – ostrożnych wobec tych kuratorskich i filmoznawczych etykietek – feministyczna wymowa jej dzieł to skutek uboczny inteligencji, odwagi, autonomii. Jak mówi sama: „Moim punktem wyjścia nie był feminizm, ale potrzeba wyrażenia wewnętrznego świata. I wtedy okazało się, jak bardzo polityczne są moje filmy”. Jej twórczość krąży wokół trzech przeklętych przez patriarchat tematów: seksu, przemocy wobec kobiet i pracy kobiet. Menkes punktuje m.in. niekonsensualny seks i wyniszczającą stronę pracy seksualnej, która zamraża emocje, wpływa negatywnie na psychikę i eksploatuje ciało. Jak zaznacza prof. Monika Talarczyk, kuratorka wrocławskiej retrospektywy, Menkes jest „samozwańczą wiedźmą” (symboliczne słowa „Tak, jestem wiedźmą, jestem wiedźmą, jestem wiedźmą” wypowiada w czasie mszy świętej bohaterka Magdaleny Viragi), używającą w swoich filmach zaklęć, dzięki którym jej bohaterki odzyskują wpływ na rzeczywistość i podejmują próbę uwolnienia się z ram narzuconych przez patriarchat.

W trakcie festiwalu zaprezentujemy 8 dzieł Niny Menkes, od wczesnych filmów z lat studenckich – Wielkiego smutku Zohary (1983) i Magdaleny Viragi (1986), do najnowszego Brainwashed: seksu-kamery-władzy (Brainwashed: Sex-Camera-Power, 2021) – filmu-wykładu, w którym objaśnia, jak podstawowe techniki filmowe pracują na rzecz uprzedmiotowienia kobiet na ekranie i jakie ma to konsekwencje dla całej branży oraz dla bezpieczeństwa kobiet w ogóle.

Nina Menkes jest także tegoroczną laureatką Indie Star Award – nagrody przyznawanej twórczyniom i twórcom bezkompromisowo niezależnym. W ciągu ostatniej dekady laureatkami i laureatami Indie Star Award byli m.in.: Todd Solondz, Jerry Schatzberg, Whit Stillman, David Gordon Green, Rosanna Arquette, John Waters oraz słynna producentka Christine Vachon.

Przeczytaj tekst kuratorski prof. Moniki Talarczyk

Bohaterem drugiej z tegorocznych retrospektyw będzie legendarny Robert Altman.

Czytaj więcej o retrospektywie Altmana

 

Na 13. edycję American Film Festival zapraszamy od 8 do 13 listopada, tradycyjnie do Wrocławia. O tydzień dłużej, do 20 listopada, trwać będzie część online’owa wydarzenia. Trwa sprzedaż karnetów i akredytacji na stacjonarną odsłonę wydarzenia. Pełny program AFF-u opublikujemy 27 października, sprzedaż biletów i dostępów do pokazów online rozpoczniemy dzień później, 28 października.

* * *

Filmy, które znajdą się w programie retrospektywy twórczości Niny Menkes:

  • Wielki smutek Zohary (Great Sadness of Zohara, 1983)
  • Magdalena Viraga (1986)
  • Królowa diamentów (Queen of Diamonds, 1990)
  • Krwawe dziecię (The Bloody Child, 1996)
  • Ludobójstwo (Massacre, 2005), reż. Nina Menkes i in.
  • Fantomowa miłość (Phantom Love, 2007)
  • Rozpad (Dissolution, 2012)
  • Brainwashed: seks-kamera-władza (Brainwashed: Sex-Camera-Power, 2021)

pozostańmy w kontakcie
przyjaciele festiwalu