House Comes with a Bird, reż. Janicza Bravo
28/10/22

Bilety i dostępy online już w sprzedaży! Co poleca dyrektorka AFF?

My wszyscy z niego. Zobacz filmy Roberta Altmana na 13. AFF

Ameryka dawno odkryta? Skąd. W ramach American Film Festival udowodniamy, że odkrywanie wszystkich stanów kina to niekończąca się (a do tego bardzo przyjemna) opowieść. Dziś rozpoczynamy sprzedaż biletów i dostępów online do wszystkich filmów z tegorocznego programu festiwalu. 

Do wyboru jest aż 88 tytułów – od nowości prosto z Hollywood po awangardowe perełki. 13. American Film Festival ponownie przybrał hybrydową formę: od 8 do 13 listopada zapraszamy na pokazy stacjonarne we wrocławskim Kinie Nowe Horyzonty, zaś do 20 listopada polecamy także seanse online, za pośrednictwem platformy Nowe Horyzonty VOD.

Kup bilety na pokazy kinowe

Kup dostępy do filmów online

Kup pakiet dostępów online

Bilety i dostępy (w tym pakiety dostępów) można kupić wyłącznie online. Kasy festiwalowe w Kinie Nowe Horyzonty zostaną otwarte 8 listopada o godz. 9:00. Wszelkie informacje na temat sposobu zakupu oraz cennik zamieściliśmy w naszym przewodniku.

Bilety i dostępy online: przewodnik

Od czego zacząć? Sprawdź top 10 Uli Śniegowskiej

Najprostsza odpowiedź na pytanie zawarte w tytule artykułu („co poleca dyrektorka festiwalu”?) brzmi: „wszystko”, jednak zdajemy sobie sprawę z tego, że nie każdy dysponuje wolnymi 8205 minutami, żeby obejrzeć każdy tytuł z tegorocznego programu. Ula Śniegowska przygotowała więc swoją „złotą dziesiątkę”, dzięki której w możliwie różnorodny sposób doświadczycie wszystkich stanów kina. Na liście top 10 Uli znalazły się m.in.: kultowy film Roberta Altmana, dokument o nieprzeciętnej senatorce z USA oraz animacja o pewnym rozgadanym ślimaku.

 

1. Marcel Muszelka w różowych bucikach (Marcel the Shell with Shoes On, 2021), reż. Dean Fleischer-Camp

Dokument animowany – to co lubimy najbardziej, czyli forma trudna do zaklasyfikowania gatunkowo. To właściwie wywiad z lekko sfrustrowanym ślimakiem mówiącym ludzkim głosem (Jenny Slate), który dzieli mieszkanie razem z babcią (Isabella Rosellini). Do tej dwójki dołącza filmowiec, rozpoczynając obserwację ich nietuzinkowego życia. Historia dla osoby w każdym wieku, a do tego spod ręki speców z A24.

2. Nashville (1975), reż. Robert Altman

To wybór z bogatej retrospektywy twórczości Altmana – w tym roku przyglądamy się jego sarkastycznej wizji Ameryki: pędzącej za sławą (Nashville), z polityką uzależnioną od mamony (też Nashville), indywidualistycznej, różnorodnej i bardzo umuzykalnionej. Wszystko to odnajdziemy skupione jak w soczewce w wielowątkowym dziele, będącym jednocześnie kryminałem, musicalem i satyrą społeczną – najbardziej antyamerykańskim z amerykańsko-centrycznych filmów mistrza, uwadniającym, że wielość Ameryk w Ameryce można oddać najlepiej przez polifoniczną narrację. Nashville to także eksperyment z dźwiękiem (równoległe ścieżki) oraz majstersztyk scenariuszowy, napisany przez Joan Tewkesbury, wtedy niemal nastolatkę, której kunszt pisarski przybliżymy poprzez masterclass i warsztaty.

3. Brainwashed: seks, kamera, władza (Brainwashed: Sex-Camera-Power, 2022), reż. Nina Menkes

Pozostając w temacie kobiet w filmie, polecam Brainwashed: seks, kamera, władza (w wolnym tłumaczeniu: Pranie mózgu), niezwykły „wykład-dokument” Niny Menkes, tegorocznej gościni festiwalu. Reżyserka, przyglądająca się w swojej twórczości kobietom zmarginalizowanym, tu zwraca uwagę, jak tradycja filmowa przyzwyczaiła nas do uprzedmiotawiającego spojrzenia kamery. Temat niby oczywisty, ale Menkes w dobitny, przerażający wręcz sposób pokazuje, jak od dziecka i „dziecięctwa filmu” jesteśmy kształtowani przez seksistowskie schematy.

4. Piosenka o miłości (A Love Song, 2021), reż. Max Walker-Silverman

W Piosence o miłości, jak na romans przystało, przyglądamy się dwojgu ludzi, których łączy emocjonalne napięcie: kobieta, żyjąca na obrzeżu społeczeństwa, w camperze zaparkowanym gdzieś w południowym Colorado, oczekuje na odwiedziny przyjaciela z dzieciństwa, dziś podobnie jak ona, owdowiałego. Czy uda im się wskrzesić płomień uczucia z przeszłości? Sceneria jak z Nomadlandu i bohaterka, której los nie odbiega daleko od historii opowiadanych w reportażu Jessiki Bruder oraz muzyczne standardy płynące z tranzystorowego głośnika. Minimalistyczny i subtelny film debiutanta Maxa Wintera-Silvermana zbudowały astereotypowe kreacje Dale Dickey (Do szpiku kości, Aż do piekła) i uznanego aktora i muzyka pochodzącego z Irokezów, Wesa Studiego (Tańczący z wilkami, Ostatni Mohikanin, Honorowy Oscar w 2020 roku). Piosenka o miłości pokazywana była m.in. na Sundance i na Berlinale.

5. Lover, Beloved (2022), reż. Michael Tully

O miłości, nie tylko w tytule, traktuje także Lover, Beloved, efekt fascynacji piosenkarki i tekściarki Suzanne Vegi pisarką Carson McCullers (znanej w Polsce z powieści Serce to samotny myśliwy oraz Gość weselny). Michael Tully (na AFF-ie pokazywaliśmy już jego Ping-pong Summer czy Zostań w domu) zarejestrował swoją kamerą spektakl sceniczny, w którym Vega wciela się w androgeniczną pisarkę z głębokiego Południa, toczoną przez różne choroby i alkoholizm, reinterpretując jej dwa wykłady. Spektakl staje się także ilustracją i uzupełnieniem albumu Vegi pod tym samym tytułem. Dzięki hybrydowemu dziełu poznajemy nie tylko życie i teksty McCullers, która wyprzedzała swoje czasy, ale i odkrywamy piosenkarkę w jej nowym emploi.

6. Roving Woman (2022), reż. Michał Chmielewski

Roving Woman Michała Chmielewskiego, z tytułową kreacją Leny Góry, traktuje także o kobiecie samotnej i odkrywaniu siebie w obliczu skrajności. Film wspierany przez Wima Wendersa jest wyrazem miłości do amerykańskich bezdroży oraz do filmów drogi, a jego spokojne tempo przywodzi na myśl Paryż, Teksas niemieckiego mistrza właśnie. Do tego muzyka i piosenki Johna Hawkesa, który także w filmie występuje.

7. War Pony (2022), reż. Riley Keough

Debiut reżyserski aktorki Riley Keough (Zola, American Honey), wnuczki Elvisa Presleya i Giny Giamell, nagrodzony Złotą Kamerą w Cannes. Coming-of-age w rezerwacie narodu Lakotaów, historia dwóch chłopaków – rdzennych Amerykanów. Stylem przypomina mi bardzo hit z ubiegłego roku – Red Rocket.

8. Aftersun (2022), reż. Charlotte Wells

Nie przegapmy też sensacji festiwalu canneńskiego, także debiutu. Aftersun Charlotte Wells, dotąd odpowiedzialnej za wrażeniowe krótkometrażowe obrazy z życia brytyjskiej młodzieży, został wyprodukowany przez autora Moonlight, Berry’ego Jenkinsa i jego firmę. Aftersun ma podobny do tego filmu oniryczny nastrój; zbudowany jest z delikatnej tkanki wspomnień z dzieciństwa, wspomnień córki, która spędza turnus w nadmorskim kurorcie z rzadko widywanym ojcem. Dodatkowo pozwala nam przez 90 minut napawać się kunsztem aktorskim i niejednoznaczną urodą Paula Mescala (Normalni ludzie).

9. Niezniszczalna Gabby Giffords (Gabby Giffords Won't Back Down, 2022), reż. Julie Cohen, Betsy West

Wśród filmowych portretów nietuzinkowych Amerykanów i Amerykanek szczególnej uwadze polecam Niezniszczalną Gabby Giffords – mrożącą krew w żyłach opowieść o senatorce z Arizony postrzelonej w głowę przez szaleńca w czasie wiecu wyborczego, która po zakrawającej na cud rekonwalescencji powraca do świata polityki, by walczyć przeciwko szerokiemu dostępowi do broni, od której niemal zginęła i codziennie giną ludzie. Aktualne, przerażające i podnoszące na duchu zarazem.

10. Armagedon (Armageddon Time, 2022), reż. James Gray

Spośród bardziej konwencjonalnych opowieści fabularnych warto przyjrzeć się Armagedonowi – specyficznemu filmowi z gatunku coming of age, którego premiera odbyła się na festiwalu w Cannes. Gray wraca w nim do czasów swojego dzieciństwa w nowojorskiej dzielnicy Queens lat 80.: mały Paul Graff pod okiem dziadka intelektualisty (Anthony Hopkins) przeżywa pierwsze artystyczne fascynacje, doświadcza pierwszych rozczarowań i dostaje pierwsze lekcje społecznej hipokryzji. Choć Armagedon nie jest stricte filmem autobiograficznym, to w postaci wrażliwego chłopca nietrudno dopatrzeć się alter ego reżysera, a filmu nie interpretować jako wyrzutu twórcy wobec kapitalistycznego społeczeństwa, które zatraciło się w pogoni za pieniądzem.


pozostańmy w kontakcie
przyjaciele festiwalu