Twinless, reż. James Sweeney
Dzisiaj

Znamy pełny program 16. TAURON American Film Festival

„Rodzina do wynajęcia” Searchlight Pictures uświetni zakończenie festiwalu

Przez kilka ostatnich tygodni prezentowaliśmy kolejne osoby, które wprowadzały się na nasze festiwalowe osiedle marzeń. Dziś spis mieszkanek i mieszkańców jest już finalnie zamknięty: znamy pełny program 16. TAURON American Film Festival, a tym samym możecie wybierać, kogo chcecie odwiedzić między 6 a 11 listopada we Wrocławiu (lub zaprosić na domowe ekrany – dzięki wersji online – do 23 listopada). 

Sprzedaż biletów na pokazy kinowe i dostępów do seansów online rozpocznie się w czwartek, 23 października, w samo południe.

Sprawdź program

Wolicie słuchać? W takim wypadku włączcie podcast, w którym Ula Śniegowska – dyrektorka festiwalu – opowiada Patrycji Musze-Smolińskiej o tegorocznym programie.

Witajcie w sąsiedztwie!

Kultowe amerykańskie przedmieścia wyznaczają rytm tegorocznej identyfikacji wizualnej i samej opowieści, w którą ubraliśmy narrację o programowych nowościach. Każdy kolejny film i każde nowe nazwisko traktowaliśmy więc jako element rozbudowujących się suburbiów – dziś można podziwiać je w pełnej krasie. Nasze osiedle marzeń urosło do naprawdę pokaźnych rozmiarów: na osoby uczestniczące w AFF-ie czeka aż 137 filmów o łącznym czasie trwania 12001 minut! Aż 35 tytułów będzie można zobaczyć po raz pierwszy na polskich ekranach, a 17 to europejskie premiery. Wrocław odwiedzi kilkadziesiąt przedstawicielek i przedstawicieli świata kina ze Stanów i z Polski, m.in. Susan Seidelman, Alexandre O. Philippe, Pete Ohs, Lena Góra czy Agata Trzebuchowska (szukajcie w programie seansów z gwiazdką – na tych pokazach spotkacie nasze gościnie i gości).

Rodzinny początek, rodzinne zakończenie

Pierwszym przewodnikiem, który wprowadzi Was na AFF-owe przedmieścia, będzie Jim Jarmusch – w ramach otwarcia, dzięki współpracy z Gutek Film, zaprezentujemy wyreżyserowane przez niego i nagrodzone Złotym Lwem w Wenecji FATHER MOTHER SISTER BROTHER. Pierwszego dnia festiwalu będzie można zobaczyć także The Smashing Machine Benny’ego Safdiego; Lyncha z Krainy Oz (Lynch/Oz) Alexandre’a O. Philippe’a; Chronologię wody (The Chronology of Water) Kirsten Stewart; Sorry, Baby Evy Victor; After This Death Lucio Castro; Rocky Horror Picture Show Jima Sharmana i – bardzo tematycznie – Na przedmieściach (SubUrbia) Richarda Linklatera. 16. TAURON American Film Festival pożegnamy wspólnie z HIKARI – na zamknięcie zaprezentujemy jej Rodzinę do wynajęcia (Rental Family); to dzięki współpracy z Searchlight Pictures.

Dzielnica willowa, czyli festiwalowe hity

Podstawową misją AFF-u jest prezentowanie niezależnych, autorskich perełek z USA, które rzadko przedostają się na polskie ekrany przez szczelne sito mainstreamu. Kino z ducha hollywoodzkie ma jednak swoje stałe miejsce w programie: od lat staramy się udowadniać, że Fabryka Snów również produkuje wiele wspaniałych filmów, gdzie wielki budżet łączy się z wielkim talentem. Rozejrzyjmy się więc po willowej części festiwalowego osiedla – wśród tegorocznych hitów mamy m.in.: Christy Davida Michôda, z rewelacyjną Sydney Sweeney po wizualnej przemianie; Blue Moon Richarda Linklatera (duet: Ethan Hawke – Andrew Scott) i The History of Sound Olivera Hermanusa (duet: Paul Mescal – Josh O’Connor) – dwie opowieści o miłości do muzyki i miłości poprzez muzykę; Zgiń, kochanie (Die, My Love) Lynne Ramsay – tu z kolei o miłości destrukcyjnej (ale gwarantujemy, że pokochacie Jennifer Lawrence i Roberta Pattinsona jeszcze bardziej); czy Mastermind Kelly Reichardt – przewrotną komedię o próbie zdobycia miłości w rodzinie poprzez zuchwałą kradzież. Jeśli lubicie sąsiedztwo znanych i lubianych; celebrytów, którzy mimo gwiazdorskiego statusu są bliscy i przyjemnie swojscy, możecie zamieszkać obok m.in. Willema Dafoe (Późna sława [Late Fame]), Chena Changa (Lucky Lu), Jaya Duplassa (reżyser Oszołomów z Baltimore [The Baltimorons]), Juliette Lewis (By Design) czy nagrodzonej Srebrnym Niedźwiedziem na Berlinale’25 Rose Byrne (Kopnęłabym cię, gdybym mogła [If I Had Legs I’d Kick You]; ta rola to prawdziwe trzęsienie ziemi!). Jeśli więc chcecie pomieszkać w dzielnicy willowej, zapraszamy do sekcji Highlights i Festival Favorites.

Indie Star Award: Susan Seidelman i Alexandre O. Philippe

Wyznaczają własne ścieżki zamiast kroczyć drogą mainstreamu. Konsekwentnie przełamują bariery – tematyczne, stylistyczne, branżowe. Rozszerzają pola możliwości, wzbogacają filmowy krajobraz – zawsze będąc jednocześnie w zgodzie ze sobą. Indie Star Awards przyznajemy właśnie takim osobowościom – twórcom i twórczyniom, którzy swoim działaniem zmieniają oblicze kina niezależnego. Oto dwoje honorowych mieszkańców naszego festiwalowego osiedla: Susan Seidelman i Alexandre O. Philippe – to w ich ręce trafią w tym roku Indie Star Awards.

Susan Seidelman to jedna z nielicznych reżyserek, która począwszy od lat 80. z powodzeniem pracowała w zdominowanym przez mężczyzn środowisku, zawsze dbając o to, by kobieca perspektywa nie była pomijana. Na festiwalu zaprezentujemy retrospektywę jej twórczości, na czele z Rozpaczliwie poszukując Susan (wspaniałe role Madonny i Rosanny Arquette!) i wyreżyserowanymi przez Seidelman odcinkami Seksu w wielkim mieście (pierwszy sezon!), zaś sama twórczyni udzieli masterclassu. Mecenaską tegorocznej nagrody ISA dla Susan Seidelman jest Ewa Voelkel, właścicielka i CEO Concordia Design oraz fundatorka Fundacji Voelkel, zaś retrospektywę organizujemy (pod kuratorską opieką dr Patrycji Muchy-Smolińskiej) dzięki wsparciu Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego.

Alexandre O. Philippe, laureat drugiej Indie Star Award, to stały bywalec AFF-u i wyborny dostawca kinofilskiej przyjemności. Jego filmy dokumentalne o historii kina amerykańskiego prezentują wizjonerów i outsiderów – postaci, bez których film jako sztuka byłby znacznie uboższy. W trakcie tegorocznego festiwalu zaprezentujemy wybór jego dokumentów, a sam twórca również udzieli masterclassu. Nad przeglądem dzieł Phlippe’a czuwa Piotr Czerkawski.

Polityka na ekranie i żarty niepoprawne politycznie

Nasze festiwalowe osiedle nie jest zawieszone w próżni: nie uciekamy od spraw ważnych, w tym od tematów politycznych. Już po raz drugi zapraszamy więc na sekcję Polityka na ekranie, współtworzoną z Łukaszem Pawłowskim i Piotrem Tarczyńskim – autorami Podkastu amerykańskiego. Na ekranach Kina Nowe Horyzonty zaprezentujemy więc selekcję najciekawszych filmów o tematyce politycznej – od lat 30. do 90. XX wieku. Łukasz i Piotr odwiedzą też Wrocław: będzie można wysłuchać ich prelekcji, porozmawiać z nimi podczas spotkania, zaś Piotr opowie również o swojej najnowszej książce (o czym piszemy więcej poniżej).

W ramach równowagi zapraszamy na sekcję Freaks & Geeks, współtworzoną razem z Filmwebem i kuratorowaną przez Macieja Satorę, Łukasza Muszyńskiego oraz Jana Lubaczewskiego. W jej ramach przypomnimy czas z początku millenium, kiedy amerykańskie kino komediowe było w olimpijskiej formie i zdecydowanie bardziej niepoprawne politycznie w swoich żartach (w programie m.in. Jaja w tropikach Bena Stillera). 7 listopada, po seansie Supersamca, zapraszamy także na dyskusję „Od McLovina do Darka Wasiaka. O amerykańskiej i polskiej komedii w XXI wieku”.

Młodość i doświadczenie: sekcje Young Americans i American Classics

Najmłodsze osoby zamieszkujące festiwalowe suburbia znajdziecie w sekcji Young Americans: tutaj zgromadziliśmy najciekawsze opowieści z nurtu coming-of-age, poruszające, czułe i rozczulające historie o meandrach dojrzewania. Wśród nich m.in. Lemoniadowy chrzest (Lemonade Blessing) Chrisa Meroli – diabelnie dobra satyra na religijne wychowanie w Stanach (i portret piekła, jakim jest bycie nastolatkiem).

Nestorki i nestorów naszego osiedla znajdziecie w sekcji American Classics. Tutaj zebraliśmy szereg dzieł kultowych, legendarnych i ponadczasowych – m.in. słynnego zwycięzcę oscarowego wielkiego szlema, czyli Lot nad kukułczym gniazdem (One Flew Over the Cuckoo’s Nest) Miloša Formana, Czas Apokalipsy. Wersję Reżyserską (Apocalypse Now: Final Cut) Francisa Forda Coppoli czy Butcha Cassidy’ego i Sundance Kida George’a Roya Hilla – jako hołd dla zmarłego niedawno Roberta Redforda.

Suburbia pod flagą biało-czerwoną: sekcja Polonica

Polki i Polacy mieli ogromny wpływ na rozwój amerykańskiej kinematografii. A my w tym roku udowadniamy, że wciąż go mają: w sekcji Polonica znajdziecie kilka świetnych filmów, które powstały dzięki wymieszaniu twórczego, polsko-amerykańskiego fermentu. Wśród nich m.in. zrealizowana w Warszawie Erupcja Pete’a Ohsa, z Charlie XCX i Leną Górą w rolach głównych.

Nowe mieszkanki, nowi mieszkańcy, czyli sekcje konkursowe Breakthrough i American Docs

O, tu, właśnie tu! Tutaj jest serce i naszego osiedla, i całego festiwalu. W sekcjach konkursowych Breakthrough (filmy fabularne, 15 tytułów) i American Docs (kino dokumentalne, 6 tytułów) zgromadziliśmy świetne (!) filmy od twórczyń i twórców, którzy dopiero rozkręcają swoje kariery, ale już zdążyły i zdążyli zabłysnąć wielkim talentem. Jeśli chcecie sprawdzić najodważniejsze, najświeższe przykłady amerykańskiego kina niezależnego – wybierzcie sekcje konkursowe. Po seansach oddajcie głosy na swoich ulubieńców: to Wy wybierzecie laureatów Nagrody Publiczności. Kłaniamy się Grupie TAURON, tegorocznemu mecenasowi nagrody w konkursie Breakthrough.

Dokumentnie dobre!

Sztuką jest zrobić dobry dokument. A dobry dokument o dobrej sztuce – to już w ogóle jest majstersztyk. Jeśli lubicie opowieści o meandrach i sztuki, i samego kina – sprawdźcie sekcję Docs on Film and Arts. Czeka tu na Was 11 tytułów: możecie np. zajrzeć za kulisy powstawania Megalopolis Coppoli w Megadoku Mike’a Figgsa albo poznać historię legendarnej aktorki w Zawrocie głowy Kim Novak Alexandre’a O. Philippe’a.

Krótko i na temat: American Shorts

Wolcie bieg albo power walk po naszych suburbiach? Skierujcie swoje kroki do współtworzonej z CINEMAFORUM sekcji American Shorts, gdzie zebraliśmy najlepsze i najnowsze przykłady amerykańskich krótkometrażówek.

Sztuczna inteligencja, prawdziwy dylemat: filmy stworzone przez AI i dyskusja

AI galopuje przez świat kina w zawrotnym tempie. Dobrze? Źle? Więcej tu zagrożeń, czy szans? Filmy (współ)tworzone przez sztuczną inteligencję są faktem, dlatego warto (a nawet trzeba) o tym zjawisku dyskutować. W trakcie festiwalu porozmawiamy o wpływie AI na szeroko rozumianą branżę filmową, ale nie będziemy dyskutować „na sucho”. 8 listopada zaprezentujemy zestaw filmów wykreowanych z użyciem AI, a później omówimy szczegółowo całe zjawisko w gronie eksperckim. Dyskusję i spotkania z twórcami (tylko w języku angielskim) poprowadzi Matt Szymanowski, reżyser i prelegent pochodzący z Kalifornii.

Podstawa dobrego sąsiedztwa: rozmowa

No właśnie: to trzeba na spokojnie – usiąść, przegadać. Wspólnie z zespołem Pełnej Sali zapraszamy na DKF po seansie kultowego Zawrotu głowy Hitchcocka (9 listopada), zaś z ekipą Portalu Immersja porozmawiamy o Zgiń, kochanie Lynne Ramsay (DKF również 9 listopada) i szerzej – tym, gdzie dziś – po pandemii, strajku scenarzystów i zawirowaniach politycznych – znajduje się kinematografia USA (dyskusja 8 listopada). O amerykańskiej i polskiej komedii w XXI wieku pogadamy z przedstawicielami i gośćmi Filmwebu (7 listopada). Na wszystkie z tych rozmów obowiązuje wstęp z biletem z danego seansu lub na bazie rezerwacji dokonanej przez karnet lub akredytację (a jeśli w salach będą wolne miejsca po pokazach – próbujcie szczęścia nawet bez biletów, karnetów i akredytacji). Ostatniego dnia festiwalu możecie zaś skierować gradobicie pytań do Piotra Tarczyńskiego i Łukasza Pawłowskiego podczas spotkania dla słuchaczek i słuchaczy Podkastu amerykańskiego (wstęp wolny). Szukacie nowych przyjaciół? Proszę bardzo – 8 listopada zapraszamy na Speedfriending przygotowany przez Kolektyw Psychoczule.

Lektura obowiązkowa. Spotkania w ramach Czytania Ameryki

A w zasadzie niekoniecznie obowiązkowa, bo możecie przyjść jeszcze przed lekturą – na tych spotkaniach przekonacie się, dlaczego warto sięgnąć po polecane przez nas książki. Wspólnie z Wrocławskim Domem Literatury oraz wydawnictwami Czarne, Filia, Port i Znak Literanova zapraszamy do Klubu Proza na cykl rozmów wokół książek, które prezentują różne oblicza Ameryki. W programie: spotkanie z Piotrem Tarczyńskim o „Oślizgłych mackach, wiadomych siłach. Historii Ameryki w teoriach spiskowych”, rozmowa z Katherine Stewart o książce „Wyznawcy władzy. Religijny fundamentalizm i polityka w USA”, spotkanie wokół biografii Donalda Trumpa „Iluzjonista. Jak Donald Trump zmienił Amerykę” i dyskusja wokół powieści „Queer” Williama S. Burroughsa. Wstęp wolny.

Obejrzeli? Poczytali? To teraz…

…wybierzcie się na Wino i Foodpairing w hotelu Focus (to bezpośredni sąsiad Kina Nowe Horyzonty), zaraz po seansie zestawu odcinków Seksu w wielkim mieście 8 listopada (to jest per-fek-cyj-ne połączenie). Wstęp dla osób pełnoletnich na bazie bezpłatnych zaproszeń (liczba limitowana, szczegóły na stronie festiwalu). Dalej spragnieni? To obejrzyjcie Wino na medal – historię Jima Barretta – właściciela słynnej winnicy Chateau Montelena, a potem skosztujcie kalifornijskich win we foyer kina (10 listopada, wstęp tylko dla osób pełnoletnich za okazaniem biletu z seansu lub w ramach rezerwacji miejsca poprzez karnet/akredytację). A może chcecie się jeszcze pośmiać? 9 listopada, po seansie filmu Jest ok?, zostańcie na stand-upie „Three Americans Go to the Movies”. To będzie wieczór kabaretowy w starym amerykańskim stylu w wykonaniu trzech weteranów, którzy śmią twierdzić, że to od nich zaczął się stand-up we Wrocławiu. Na scenie: Derrek Carriveau, Famous Jim Williams i Christian A. Dumais.

AFF-tery i Top Floor Bar

No dobrze, czasem trzeba wyrwać się z tych suburbiów i pójść w miasto potańczyć. W tym roku mamy jednak niecodzienną propozycję: zamiast iść w dal, zachęcamy, żeby pójść do góry. Od 6 do 10 listopada na najwyższym piętrze Kina Nowe Horyzonty (otwarte od 20:00 do późnych godzin nocnych) czeka na Was Top Floor Bar – gdzie będzie można się zrelaksować, napić czegoś mocniejszego lub nieco mniej mocnego, posłuchać dobrej muzyki lub wysłuchać swoich bliskich, z którymi będziecie dyskutować o wrażeniach filmowych.

Kontynuujemy też dobrą tradycję AFF-terów: w piątek, 7 listopada, zapraszamy na Silent Disco inspirowane sekcją Freaks & Geeks (tak, będą najgorętsze hity z początku millenium), a w sobotę imprezę rozkręci ekipa filmu Erupcja. Wstęp na wydarzenia jest wolny – za okazaniem biletów z festiwalu lub karnetów i akredytacji, w przypadku Silent Disco wypożyczenie słuchawek będzie dodatkowo płatne.

Psst! Mamy jeszcze małą tajemnicę

Której nie zdradzimy tak od razu. Kontynuujemy dobrą tradycję secret screenings – tym razem ze SkyShowtime. Co? Gdzie? Kiedy? Wejdźcie na naszą stronę, sprawdźcie szczegóły i dajcie się (pozytywnie!) zaskoczyć.

I jeszcze rozbudowa osiedla: US in Progress

Po raz kolejny odbędzie się także wydarzenie branżowe US in Progress, podczas którego polskie firmy postprodukcyjne pomagają ukończyć niezależne filmy amerykańskie, a producenci mają okazję poznać polskie uwarunkowania koprodukcyjne oraz spotkać potencjalnych partnerów wśród polskiej branży filmowej. To najpiękniejsze możliwe zakończenie tego tekstu, bo US in Progress to sytuacja rozwojowa – w ramach której dbamy o to, żeby nasze americanowe osiedle cały czas się rozbudowywało.

US in Progress jest współorganizowane przez Instytut Adama Mickiewicza i dofinansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

* * *

Na 16. TAURON American Film Festival zapraszamy od 6 do 11 listopada, tradycyjnie do wrocławskiego Kina Nowe Horyzonty. Część filmów dostępna jest również online – wirtualna odsłona AFF-u będzie trwać od 6 do 23 listopada (filmy można oglądać poprzez platformę Nowe Horyzonty VOD). Bilety na seanse stacjonarne można kupić na stronie americanfilmfestival.pl, a dostępy i pakiety online na stronie platformy NH VOD.


pozostańmy w kontakcie
przyjaciele festiwalu