Najważniejszy, obok Hair i Amadeusza, film Miloša Formana zrealizowany po emigracji reżysera z Czechosłowacji do Stanów Zjednoczonych, a jednocześnie jeden z najbardziej pamiętnych obrazów amerykańskiego kina lat 70. Krętacz i oszust Randall McMurphy (Jack Nicholson) postanawia symulować zaburzenia psychiczne, by nie trafić do więzienia, w którym będzie musiał wykonywać ciężkie roboty. Zamiast tego trafia na oddział psychiatryczny, gdzie twardą ręką rządzi siostra Ratched (Louise Fletcher), widząca w swobodnym i skorym do buntu McMurphym zagrożenie dla stabilności szpitalnej społeczności. Między dwojgiem bohaterów – i całym szeregiem świetnie zarysowanych drugoplanowych postaci – dochodzi do ostrego konfliktu, wyrażającego ścieranie się zupełnie odmiennych postaw, światopoglądów i wrażliwości. Lot nad kukułczym gniazdem zapisał się w historii jako jeden z najgłębszych traktatów kontrkultury – opowiada bowiem o wpisanej w człowieczeństwo potrzebie samostanowienia, nonkonformizmu i duchowej niezależności. Film już w czasie premiery okrzyknięty arcydziełem – dość powiedzieć, że jako jeden z zaledwie trzech dzieł w historii kina może poszczycić się zgarnięciem oscarowej „wielkiej piątki”: nagród dla najlepszego filmu, aktora i aktorki, za scenariusz oraz reżyserię.
Urodzony w 1932 roku. Absolwent praskiej Akademii Sztuk Scenicznych. Jedna z ikon czechosłowackiej Nowej Fali. Zrealizował – nominowane do Oscara w kategorii najlepszy film nieanglojęzyczny – filmy Miłość blondynki i Pali się, moja panno. Od 1968 roku przebywa na emigracji w Stanach Zjednoczonych. Uchodzi za przenikliwego, ironicznego komentatora amerykańskiej rzeczywistości. Autor tak znanych filmów jak nagrodzony pięcioma Oscarami Lot nad kukułczym gniazdem, Hair czy Amadeusz.
1963 Czarny Piotruś / Černý Petr / Black Peter
1965 Miłość blondynki / Lásky jedné plavovlásky / Loves of a Blonde
1967 Pali się, moja panno / Hoří, má panenko! / The Firemen's Ball
1975 Lot nad kukułczym gniazdem / One Flew Over the Cuckoo's Nest
1984 Amadeusz / Amadeus