Lepiej późno niż wcale, reż. Lisa Steen
27/10/23

Pole do popisu – konkursy Spectrum i American Docs na 14. AFF

Precz ze schematami! Sprawdź program „Pomiędzy” – nowej sekcji AFF-u Warte Waszej uwagi – wybór najciekawszych filmów z AFF-u według Pełnej Sali

To duma American Film Festival: konkursy Spectrum i American Docs od zawsze stanowią nasze oczko w głowie. Właśnie tutaj można znaleźć kapitalne debiuty młodych twórców i twórczyń, przenikliwe portrety bohaterów i świata, w jakim przyszło im żyć, trafne diagnozy amerykańskiej rzeczywistości. Młodzi autorzy i autorki nie boją się sięgać po własne doświadczenia, gatunkowy sztafaż albo tematy, którymi mogą nadepnąć Ameryce na odcisk.

Dziś chcemy przyjrzeć się sekcjom konkursowym, których bogactwo tematów i wątków układa się w panoramę amerykańskiego kina drugiej dekady XXI wieku. 16 fabuł i 8 dokumentów powalczy o Nagrody Publiczności – to Wy wskażecie najlepsze filmy z obu sekcji. Pamiętajcie, aby przed seansami pobrać kupony do głosowania (rozdawane przed wejściami do sal), a po pokazie wrzucić głosy do urny. Tytuły, które zdobędą najwięcej punktów, zostaną uhonorowane Nagrodami Publiczności. Fundatorem nagrody w konkursie American Docs jest BNY Mellon.

Jedź i się dowiedz – Konkurs Spectrum

W konkursie fabuł dominują poszukiwania własnej tożsamości – nic dziwnego, wszak większość filmów tegorocznego Spectrum to reżyserskie debiuty, często osobiste, a nawet na poły autobiograficzne (Buła i ja, Córka Starlingów). Owo poszukiwanie tożsamości często odbywa się w podróży, która umożliwia zderzenie perspektyw i zobaczenie siebie w zupełnie nowym świetle – tak rodzinne korzenie odkryje Benny z filmu Buła i ja, na tytułowych polnych drogach Missisipi Mack odkryje historię swego rodu, poza domem własne pragnienia pozna Amy ze Szczytu sezonu, w Cichym miejscu będzie próbowała poradzić sobie z traumą Meg.

Budowanie siebie w obliczu nowych doświadczeń, których dostarcza bycie w drodze (lub po prostu: poza domem) jest tym wyraźniejsze, gdy dotyczy bohaterów i bohaterek po raz pierwszy świadomie doświadczających świata – młodych osób, które właśnie przeżywają rozmaite „pierwsze razy”. Kino coming of age jest od lat ulubionym gatunkiem debiutujących amerykańskich twórców i twórczyń, bo pozwala uchwycić zmieniające się przed naszymi oczyma postaci w całym ich skomplikowaniu: zagubionych, głodnych życia, poszukujących. O dojrzewaniu opowiadają między innymiThe Sweet East, Córka Starlingów, Lepiej późno niż wcale czy Letnie przesilenie.

Ale to nie jedyny gatunek, który eksplorują autorzy i autorki filmów z tegorocznego konkursu. Chętnie sięgają także po kino grozy i niepokoju odmienione przez wszystkie przypadki (Krew w piach, LaRoy, Ciche miejsce, Portret rodzinny), komedię (Cora Bora, Buła i ja) czy film obyczajowy (Earth Mama, Ty i ja). Wielość estetyk, perspektyw i tonacji sprawia, że Spectrum pozwala poczuć tętno współczesnego amerykańskiego kina.

Filmy biorące udział w Konkursie Spektrum:

Gorące tematy – Konkurs American Docs

Jeśli w sekcji Spectrum znajdują się filmy opowiadające o tu i teraz przez pryzmat osobistych doświadczeń, to American Docs pokazują szeroką perspektywę na problemy trawiące USA – od tych skupionych na jednostce, w duchu amerykańskiego indywidualizmu, jak obsesja piękna (Gąsienica) czy coraz głębsze zapadanie się w wirtualną rzeczywistość (Złamać grę, Nowi Amerykanie. Gra w rewolucję), po systemowe, a nawet globalne. O konsumpcji sprzęgniętej z kategorią rasy opowiada Czarna Barbie, o radykalnym, politycznym skręcie w (skrajne) prawo mówi Przeciw wszystkim wrogom, Z ostatniej chwili postuluje przełamanie medialnej dominacji liberalnych mediów (która niejednokrotnie podsyca społeczne podziały), zaś Król Węgiel czy Richland podnoszą kwestię zachłannego zużywania zasobów Ziemi. Reżyserzy i reżyserki konkursowych dokumentów nie odrzucają trudnych tematów; wręcz przeciwnie – mierzą się z nimi na własnych zasadach, często osobiście angażując się w sprawę. Dzięki temu ich filmie nie są ledwie sprawozdaniem z pola bitwy, ale zaangażowanymi manifestami w obronie Ameryki.

Filmy biorące udział w Konkursie American Docs:

pozostańmy w kontakcie
przyjaciele festiwalu