Penelope, reż. Mel Eslyn
23/10/24

Bilety już w sprzedaży! Co poleca dyrektorka American Film Festival?

Znamy program festiwalu. „W pokoju obok” zamknie tegoroczną edycję Nie tylko kino. Wydarzenia towarzyszące 15. American Film Festival

Podróż można zacząć od Dzikiego Zachodu (sekcja Kowbojki) albo nie mniej dzikiego świata polityki (sekcja Polityka na ekranie). Można podróżować w przeszłość (retrospektywy Dorothy Arzner i Roberta Altmana) albo spróbować przewidzieć przyszłość (dokumenty ze Special Docs). Każda droga wiodąca przez wszystkie stany kina jest dobra, ale rozumiemy, że łatwo zagubić się w programowym gąszczu. Dziś rozpoczynamy sprzedaż biletów na pokazy w Kinie Nowe Horyzonty i dostępów do seansów online, a na dobry początek oddajemy mapę w ręce doświadczonej przewodniczki – Uli Śniegowskiej. 

Dyrektorka American Film Festival przygotowała 10 przystanków, których nie można przegapić na festiwalowej trasie.

Kup bilety na pokazy kinowe

Kup dostępy do filmów online

Bilety i dostępy (w tym pakiety dostępów) można kupić wyłącznie online. Kasy festiwalowe w Kinie Nowe Horyzonty zostaną otwarte 5 listopada o godz. 9:00. Wszelkie informacje na temat sposobu zakupu oraz cennik zamieściliśmy w naszym przewodniku. Na pokazy stacjonarne zapraszamy od 5 do 11 listopada, zaś do 17 listopada można zaprosić AFF do swoich domów – dzięki seansom online na platformie Nowe Horyzonty VOD.

Bilety i dostępy online: przewodnik

Wolisz słuchać? Mamy na to radę

Mianowicie podcast, w którym Ula Śniegowska i Monika Talarczyk (kuratorka retrospektywy Dorothy Arzner) opowiadają Patrycji Musze-Smolińskiej o tegorocznym programie AFF-u.

Słuchaj podcastu

Złota dziesiątka Uli Śniegowskiej

1. Polowanie na kawalera (Get Your Man), reż. Dorothy Arzner oraz koncert Zuzanny Wrońskiej i Mai Laury

Dorothy Arzner za kamerą jako bezkompromisowa reżyserka, Clara Bow przed kamerą jako nowoczesna, świadoma swojego magnetyzmu kobieta, zaś w Kinie Nowe Horyzonty dołączą do nich dwie inne wspaniałe artystki: Zuzanna Wrońska i Maja Laura. Polowanie na kawalera to arcydzieło kina niemego, ale dzięki piosenkom i muzyce (przygotowanym specjalnie do tego filmu!) duetu Wrońska-Laura zyska jeszcze więcej blasku. Podróż zaczynam więc od wydarzenia specjalnego: pokazu filmu z muzyką na żywo 7 listopada o godz. 20:00 (na wydarzenie obowiązują osobne bilety).

2. Wrota niebios (Heaven’s Gate), reż. Michael Cimino i wystawa Chciałabym być żółtym psem

Epicki film – jak na epicką opowieść o formowaniu się USA przystało. Osadnictwo i zdobywanie Zachodu to jeden z najważniejszych elementów mitu założycielskiego Stanów Zjednoczonych, ale kino zazwyczaj opowiadało go przez pryzmat męskich historii. My w tym roku oddajemy głos kobietom: im poświęciliśmy całą sekcję Kowbojki. Polecam wszystkie filmy z tego zestawu, jednak Wrota niebios wyróżniam szczególnie. To dzieło, które początkowo spotkało się z niezrozumieniem, dziś (słusznie!) wraca do łask. A kiedy zobaczycie już film, koniecznie wybierzcie się do Studia BWA Wrocław na wystawę fotografii Lory Webb Nichols Chciałabym być żółtym psem. Wśród nich znajdziecie dom Cattle Kate, pierwowzoru bohaterki filmu, na dokumentalnych zdjęciach prawdopodobnie pierwszej artystki fotografki tamtej epoki i miejsca, a na pewno jedynej, której archiwum zachowało się do naszych czasów.

3. Chwała w ukryciu (Secret Honor), reż. Robert Altman

To przystanek podwójny: zatrzymujemy się bowiem i w sekcji Polityka na ekranie, i przy retrospektywie Roberta Altmana. Chwała w ukryciu to film jednocześnie bardzo Altmanowski (polityczne rozliczanie USA) i bardzo nie-Altmanowski, bowiem reżyser, który słynnie z konstruowania niezwykle rozbudowanych obsad, tym razem proponuje monodram jednej postaci – Richarda Nixona, w którego mistrzowsko wcielił się Philip Baker Hall. W roku wyborczym to absolutne must-see! Zwłaszcza z prelekcją Piotra Tarczyńskiego, połowy Podkastu amerykańskiego, który współtworzył sekcję Polityka na ekranie.

4. Between the Temples, reż. Nathan Silver

Jason Schwartzman w końcu dostanie dożywotni karnet na American Film Festival (albo chociaż kartę miejską Nasz Wrocław). Ulubieniec AFF-owej publiczności powraca w niezwykle mądrej, piekielnie zabawnej historii o niespodziewanej przyjaźni, będącej hołdem dla klasycznego Harolda i Maud Hala Ashby’ego, zaś na ekranie tworzy duet z fenomenalną Carol Kane. Macie dobry dzień? Idźcie na Between the Temples! Macie zły dzień? Obejrzyjcie dwa razy!

5. Wildcat, reż. Ethan Hawke

Czy uczennica przerosła mistrza? Oceńcie same i sami. Maya Hawke ma talent w genach, czego Wildcat jest doskonałym przykładem. Opowieść o słynnej pisarce, Flannery O’Connor, to przede wszystkim popis córki Ethana Hawke’a, która jest tu prawdziwym aktorskim kameleonem. Na swoich barkach dźwiga nie tylko tę złożoną postać, ale także niejednoznaczny, wnikliwy portret amerykańskiego Południa.

6. Penelope, reż. Mel Eslyn (serial, 3 odcinki)

A gdyby tak rzucić wszystko, spakować plecak i ruszyć w stronę leśnej głuszy? Przyznajcie się: gdyby Mark Duplass zaproponowałby Wam coś takiego, pewnie już sznurowalibyście buty. W ramach American Film Festival można jednak zorganizować taką wyprawę, ale jednocześnie zostać we Wrocławiu: wystarczy wybrać się na Penelope – czyli serialowy owoc współpracy Mel Eslyn (Pod kopułą, 14. AFF) i Duplassa (był jakiś American Film Festival bez jego produkcji?). To piękna, pełna serdeczności i mądrego humoru opowieść o rezolutnej 16-latce, która rusza w małą-wielką podróż życia. Dla miłośników Duplass Brothers dorzucę jeszcze O, choinko (O, Christmas Tree), krótki metraż z American Shorts, w reżyserii Katie Ashelton, żony Marka, z nim samym w roli głównej.

7. Na własne ryzyko (Safety Not Guaranteed), reż. Colin Trevorrow

Marka Duplassa nigdy za wiele. A jeśli ekran dzieli z inną ulubienicą AFF-u, Aubrey Plazą, to mamy bingo. W tym roku festiwal obchodzi swoje 15. urodziny i z tej okazji przypominamy laureatów konkursu fabularnego z poprzednich lat. Na własne ryzyko to nostalgiczna, ale i szalona podróż w czasie do 3. American Film Festival, pod czujnym i czułym okiem Colina Trevorrowa – z czasów zanim został pożarty przez wysokobudżetową franczyzę.

8. Pavements, reż. Alex Ross Perry

Kolejna dawka nostalgii: powrót do czasów złotej ery MTV, opowieść o jednym z najważniejszych zespołów sceny indie rockowej, ważny dokument ukazujący złożone relacje… Not so fast! Alex Ross Perry, ubiegłoroczny laureat Indie Star Award, to naczelny kpinoman amerykańskiego kina. Nic więc dziwnego, że prezentowana przez niego historia zespołu Pavement pełna jest ironii, mockumentalnych wstawek i fikcyjnych przewrotek (a w nich m.in. Joe Perry, Jason Schwartzman, Nat Wolff i sam reżyser), ale i uwielbienia dla muzyków.

9. Światełko w tunelu (Ghostlight), reż. Kelly O'Sullivan, Alex Thompson i Święta Frances (Saint Frances), reż. Alex Thompson

W zasadzie już sam tytuł powinien wystarczyć jako najlepsza zachęta: duet Kelly O’Sullivan-Alex Thompson to specjaliści w odnajdywaniu światła w mroku, uśmiechu we łzach i humoru w sytuacjach teoretycznie bez wyjścia. Twórcy Światełka w tunelu tym razem przyglądają uzdrawiającej mocy sztuki, a ja potwierdzam, że ta sztuka świetnie im się udała. A kiedy obejrzycie już Światełko, koniecznie odświeżcie sobie rewelacyjną Świętą Frances – film nagrodzony na 10. AFF-ie, w naszym urodzinowym zestawie laureatów poprzednich edycji.

10. Gra wojenna (War Game), reż. Tony Gerber, Jesse Moss

Teoretycznie to fabularyzowany dokument, ale z profetycznym ładunkiem. Co by było, gdyby wrzątek społecznej polaryzacji w końcu wykipiał i Stany Zjednoczone znalazłyby się w obliczu nowego konfliktu domowego? Jakie scenariusze czekają USA w takim wypadku? Gra wojenna to znakomity film (z równie znakomitą muzyką Pawła Mykietyna), do którego dodaję życzenie: oby żaden z tych scenariuszy nie przerodził się w rzeczywistość.


pozostańmy w kontakcie
przyjaciele festiwalu