Francuska Włoszka, reż. Rachel Wolther
25/10/24

Kogo wybierasz? Sekcje konkursowe Breakthrough i American Docs

Nie tylko kino. Wydarzenia towarzyszące 15. American Film Festival Celebracja w gronie zwycięzców. Pokazy laureatów na 15. urodziny festiwalu

Wybory prezydenckie, wybory do kongresu, wybory do senatu, wszystko na raz. Amerykańscy wyborcy będą mieli pracowity początek listopada. Nie będziemy więc gorsi i w ramach 15. American Film Festival również zachęcamy do udziału w wyborach. 

Głosy można oddawać na 15 kandydatów w dwóch kategoriach: 9 w ramach sekcji Breakthrough – konkursu z filmami fabularnymi oraz 6 w ramach sekcji American Docs – gdzie zgromadziliśmy najlepsze produkcje dokumentalne. Kto zdobędzie Nagrody Publiczności? To zależy całkowicie od Was!

15. American Film Festival rozpocznie się już za nieco ponad tydzień: na tegoroczne wydarzenie zapraszamy od 5 do 11 listopada do Kina Nowe Horyzonty, zaś do 17 listopada możecie zaprosić AFF do swoich domów – za sprawą seansów online na platformie NH VOD. Bilety na pokazy kinowe i dostępy do seansów online możecie już kupić na naszej stronie.

Sprawdź pełny program

Jak głosować?

The future is now. W tym roku żegnamy papierowe kupony i witamy nowy, elektroniczny system do głosowania, który sprawdził się już w lipcu podczas Międzynarodowego Konkursu Nowe Horyzonty. Przed seansami filmów konkursowych na kinowych ekranach będziemy wyświetlać plansze z kodem QR, zaś po seansach przed salą spotkacie osoby wolontariackie z tabletami, z których również będzie można zeskanować kod QR – ten poprowadzi Was do intuicyjnego, łatwego w obsłudze systemu Votemo – platformy do oddawania głosów. Film, który zdobędzie najwięcej dobrych ocen, zostanie laureatem Nagrody Publiczności (osobno w każdej sekcji).

Breakthrough: przełomowe opowieści

Pojedynek będzie zacięty. Choć nasze kandydatki i kandydaci proponują różnorodne programy, to łączą ich ogromny talent, wigor i młodość. Oto w odświeżonej sekcji Breakthrough (dawniej Spectrum) zebraliśmy twórczynie i twórców będących na początku swojej artystycznej drogi, ale którzy zdążyli już przykuć uwagę na światowych festiwalach i zaznaczyć swój autorski styl.

Na liście wyborczej sekcji Breakthrough znalazły się:

Mieszkańcom wybrzeża Florydy zagraża tornado. Podczas gdy część z nich w popłochu pakuje manatki, niektórzy w spokoju oczekują katastrofy. Reżyserka zabiera nas w podróż po peryferiach: podupadłych motelach, sennych przedmieściach i pustych parkingach. Jeszcze nie wiadomo, czy huragan nie zetrze ich z powierzchni ziemi. Debiut 27-letniej Alexandry Simpson (nie tylko reżyserki, ale zarazem scenarzystki, montażystki i producentki tytułu) miał miejsce podczas tegorocznego Międzynarodowego Tygodnia Krytyki na festiwalu w Wenecji. (Opis: Bogna Goślińska).

Kameralna opowieść o siedemnastolatce, która wybiera się na górską wycieczkę z ojcem i jego kolegą. A przy okazji przechodzi dodatkowy kurs rodzinnej komunikacji oraz dojrzewania do buntu. Ten mały-wielki film otrzymał główne wyróżnienie podczas zeszłorocznej edycji US in Progress i spotkał się ze świetnym przyjęciem na festiwalu Sundance. (Opis: Magdalena Bartczak).

Jesień 1991 roku. Dzień przed rozpoczęciem rozbiórki wysłużonego boiska do baseballu dwie lokalne drużyny spotykają się, by rozegrać na stadionie ostatni mecz. Pożegnalne wydarzenie staje się pretekstem do rozmów i wspomnień oraz zwiastunem zmierzchu pewnej epoki w dziejach Ameryki. (Opis: Rafał Glapiak).

Prezentowana premierowo na Tribece czarna komedia o parze z Upper West Side zmuszonej do koegzystencji z uciążliwą sąsiadką (znana z Euforii Chloe Cherry). Rozdrażnieni utratą świętego spokoju bohaterowie opracowują plan zemsty, który szybko wymyka się spod kontroli. (Opis: Piotr Czerkawski).

Nonszalancko kreatywna i bezpretensjonalna animacja o pączkowych kosmitach w fabryce soku pomarańczowego z udziałem użyczających głosu postaciom najciekawszych gwiazd amerykańskiej offowej sceny komediowej. Wielbiciele absurdu i uroczych dziwactw – zapraszamy na pokład! (Opis: Magdalena Maksimiuk).

  • My, obcy (We Strangers), reż. Anu Valia

Pewnego dnia Ray dostaje propozycję dodatkowego zarobku przy sprzątaniu domów bogatych mieszczuchów. Swoje nowe zajęcie traktuje jednak nie tylko jako źródło dochodu, ale także wstęp do koronkowo zaplanowanych manipulacji. Już dawno nikt tak frapująco nie opowiadał o rasie, klasie i statusie społecznym. (Opis: Magdalena Maksimiuk).

Intymny dramat psychologiczny, niepokojący thriller i zaangażowane społecznie kino queer. To wszystko mieści w sobie najnowszy film Matthew Fifera, autora nagradzanej Cykady. W Haze reżyser powraca do osobistych wątków, snując historię dziennikarskiego śledztwa w małym miasteczku pełnym tajemnic. (Opis: Magdalena Bartczak).

Włosko-amerykańska familia być może po raz ostatni spotyka się w rodzinnym domu, by spędzić święta Bożego Narodzenia rodem z reklamy sklepu z zabawkami. Gdy atmosfera robi się coraz gorętsza, pokolenie nastolatków wymyka się na spotkanie ze znajomymi. (Opis: Rafał Glapiak).

Poruszający dramat o utracie pamięci i otrzymaniu nowego życia, gdzieś na pograniczu między teraźniejszością i przeszłością. Film był jednym z projektów wyróżnionych w zeszłorocznym US in Progress i zdobył aż trzy nagrody na festiwalu w Wenecji, zaś jego reżyserka – Sarah Friedland – jest uważana za jeden z najbardziej obiecujących głosów amerykańskiego kina niezależnego. (Opis: Magdalena Bartczak).

American Docs: obrzeża na pierwszym planie

Dość władzy elit! Czas na nowe, odważne, bezkompromisowe głosy twórczyń i twórców, którzy pokazują tematy niezwykle ciekawe, ale niesłusznie spychane na margines. Oto kandydatki i kandydaci z dokumentalnej sekcji American Docs. Dzięki nim poznacie historie związane z kulturą, społeczeństwem czy polityką USA, które na co dzień nie przebijają się do mainstreamu.

Lista wyborcza American Docs:

W latach 80. mało znana modelka stała się ikoną czarnej popkultury i symbolem rozwoju technologicznego. A wszystko dzięki okładce popularnego programu komputerowego. W nagrodzonym na festiwalu w San Francisco eksperymentalnym dokumencie historia Mavis Beacon staje się pretekstem do rozważań o tożsamości, rolach społecznych i zagrożeniach epoki cyfrowej. (Opis: Jakub Demiańczuk).

Amerykańska młodzież z wietnamskimi korzeniami zafascynowana Modern Talking i innymi gwiazdami eurodance? Stawiająca włosy na żel i tańcząca do przebojów z drugiego końca świata? Nowa fala to nagrodzona na festiwalu Tribeca opowieść o zapomnianej subkulturze i wycieczka po związanych z nią klubach i imprezach lat 80. (Opis: Przemysław Gulda).

Napisana przez studentki z Nowego Orleanu sztuka staje się formą autoterapii i sposobem na przełamanie bierności władz wobec fali seksualnej przemocy na amerykańskich uniwersytetach. Intymny, nakręcony z wielką wrażliwością dokument miał premierę na tegorocznej edycji festiwalu SXSW. (Opis: Jakub Demiańczuk).

  • Rymy z celi (Songs from the Hole), reż. Contessa Gayles

„Wizualny album” powstały za kratami. Opowieść o młodym chłopaku, który zabił człowieka i przeszedł w więzieniu głęboką przemianę. W hip-hopowych piosenkach, ilustrowanych dokumentalnymi zdjęciami i teledyskowymi sekwencjami, opowiada o swojej skomplikowanej drodze i realiach życia w za kratami. (Opis: Przemysław Gulda).

  • Swojacy (Homegrown), reż. Michael Premo

Trzech prawicowych aktywistów zaangażowanych w kampanię wyborczą Trumpa i ich droga od działalności lokalnej do ataku na Kapitol 6 stycznia 2021 roku. Wnikliwy dokument, który unika stereotypów na temat skrajnych trumpistów, a jednocześnie przypomina, że Stany Zjednoczone naprawdę balansują na krawędzi narodowego konfliktu. (Opis: Jakub Demiańczuk).

  • Zaginiona (Missing from Fire Trail Road), reż. Sabrina Van Tassel

Mary Ellen zaginęła bez śladu i jak dotąd nie została znaleziona. W Stanach Zjednoczonych przedstawicielki rdzennej ludności są łatwymi celami. Łatwymi, bo ich oprawcy mają spore szanse na to, że zostaną bezkarni. Szokujący dokument o systemowym rasizmie. (Opis: Piotr Mirski).


pozostańmy w kontakcie
przyjaciele festiwalu