Królowa pracująca, reż. Angela Washko
7/11/22

Filmowa gorączka złota. Zobacz filmy z sekcji Spectrum i American Docs

Osiem wspaniałych. Zobacz filmy z sekcji Highlights „Variety”: amerykańscy twórcy i twórczynie o niepodrabialnej atmosferze AFF

Tu poczujecie się jak prawdziwi odkrywcy i traficie na filmową gorączkę złota. Oto miejsce, w którym znalazło się amerykańskie Kino pisane przez wielkie „K”: konkursowe sekcje Spectrum i American Docs. Tutaj usłyszycie rytm bicia serca niezależnej sceny USA. 13. American Film Festival rozpocznie się już jutro, a dziś kierujemy Waszą uwagę w stronę sekcji, w których znajdziecie najlepsze wyjaśnienie hasła „wszystkie stany kina”.

Kowboje i science-fiction (Quantum Cowboys), miłość i intryga (Konsekwencje), bohaterowie i oszuści (PEZ-tępca. Wyjęty spod prawa) oraz… nieznana historia amerykańskich górników (Węgiel diabli nadali): konkursowe sekcje skrywają wiele znakomitych, niecodziennych opowieści, dzięki którym zobaczycie Amerykę inną, niż tą z pierwszych stron gazet. Co więcej: to Wy wskażecie dwa najlepsze filmy – fabułę ze Spectrum oraz dokument z American Docs. Pamiętajcie, aby przed seansami pobrać kupony do głosowania (rozdawane przed wejściami do sal), a po pokazie wrzucić głosy do urny. Tytuły, które zdobędą najwięcej punktów, zostaną uhonorowane Nagrodami Publiczności. Fundatorem nagrody w konkursie American Docs jest BNY Mellon.

Konkurs Spectrum

Acidman, reż. Alex Lehmann

Thomas Haden Church i Dianna Agron w historii-medytacji o mierzeniu się z samotnością, z lękiem o starzejących się rodziców i o melancholijnej tęsknocie za prostotą dzieciństwa. Twórca świetnego Blue Jay tym razem o innym rodzaju miłości. Acidman pokazano premierowo na festiwalu Tribeca.

Coś w spłachetku ziemi, reż. Justin Benson, Aaron Moorhead

Oto mikstura z naukowego dokumentu, satyry społecznej i bromance’u, stworzona podczas pandemii. Dwóch sąsiadów odkrywa, że w ich budynku dochodzi do zjawisk paranormalnych. Postanawiają zrobić z tego odkrycia użytek.

Jethica, reż. Pete Ohs

Oryginalna opowieść o pewnej dziwnej podróży, przyjaźni oraz duchach, które istnieją na tym świecie tuż obok ludzi – i bardzo chętnie ich zaczepiają. Zaskakująca, niepokojąca i pełna czarnego humoru Jethica Pete’a Ohsa (Poza zasięgiem, Youngstown) została świetnie przyjęta na festiwalu South by Southwest.

Dwa bieguny Clemence, reż. Alex Heller

Wszyscy martwią się o Clemence. Współlokatorka, ale i rodzice, którzy nie spodziewali się jej powrotu do domu, a raczej do piwnicy – miejsca, gdzie trafiają ci, którym nie udaje się skok w dorosłość. Cierpiąca na chorobę dwubiegunową Clemence nie radzi sobie z normalnym życiem. Ale jeszcze się nie poddaje.

Konsekwencje, reż. Amy Redford

Dorastająca córka i telefon – taka kombinacja może zwiastować poważne kłopoty. Siedemnastoletnia Anna (Grace Van Dien, Chrissy ze Stranger Things) poznaje online chłopaka, dla którego powoli zaczyna tracić głowę. Narastający konflikt między matką a córką to tylko jeden z elementów wciągającej układanki.

Nieznany kraj, reż. Morrisa Maltz

Opowieść o podróży przez post-Trumpowską Amerykę, gdzie wśród bezkresnych bezdroży bohaterka próbuje odnaleźć siebie na nowo. Po drodze spotyka ludzi, którzy tylko pozornie odgrywają przypadkową rolę. Kameralny film, przywodzący na myśl Nomadland, miał premierę na tegorocznym festiwalu South by Southwest.

Palmy i słupy, reż. Jamie Dack

Rewelacja ostatniego festiwalu Sundance. Świetnie napisana i zagrana (niesamowity debiut młodziutkiej Lily McInerny) historia nastolatki, która wpada w sidła znacznie starszego mężczyzny. Jamie Dack znalazła sposób na fascynującą reinterpretację typowego coming-of-age.

Obchód, reż. Alex Thompson

Młody lekarz próbuje uciec od swoich dawnych demonów, ale one nawiedzają go ponownie – ze zdwojoną siłą. Znakomita mieszanka thrillera i dramatu psychologicznego, za którą stoi Alex Thompson, reżyser nagrodzonej przez publiczność 10. AFF Świętej Frances.

Quantum Cowboys, reż. Geoff Marslett

Przypowieść o wędrówce dwóch przyjaciół przez Dziki Zachód, w której western splata się z science fiction i dokumentem naukowym, a kino aktorskie z animacją. Fascynujący filmowy patchwork Geoffa Marsletta nagrodzono m.in. na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Animowanych w Annecy.

Runner, reż. Marian Mathias

Nagrodzony Specjalną Nagrodą Jury w San Sebastián fabularny debiut Marian Mathias. Przepięknie zrealizowana, elegijna i momentami dość surrealistyczna historia coming-of-age, w której pewna młoda dziewczyna wyrusza do Illinois, by pochować ojca.

Wes Schlagenhauf umiera, reż. Parker Seaman

Nakręcony w duchu kina Marka Duplassa debiut Parkera Seamana to słodko-gorzki road movie, historia o przyjaźni, podróży przez Amerykę i spełnianiu marzeń. Chorujący na COVID-19 początkujący aktor Wes nakłania dawnych przyjaciół z branży reklamowej do odwiedzin i nakręcenia wymarzonego filmu.

Warm Blood, reż. Rick Charnoski

1988 rok, Modesto w Kalifornii. Tę krainę poznajemy dzięki telewizyjnym newsom, pamiętnikowi pewnej nastolatki oraz nakręconym na taśmie 16 mm zdjęciom Christophera Blauvelta, sprawiającym, że Warm Blood jest zarówno retro-, jak i futuro-ostrzeżeniem przed zagładą społeczną i klimatyczną.

Wyjście jest tuż przed nami, reż. Rob Rice

Ubogie miasteczko na kalifornijskiej pustyni. 17-letnia Cassie marzy o wyjeździe do LA. Wspiera ją w tym jej ojciec, który ukrywa, że jest ciężko chory. Nakręcony z udziałem naturszczyków debiut Rice’a to szorstki, choć niepozbawiony czułości portret społeczności, o której zapomniał świat.

Konkurs American Docs

Krewni, reż. Tracey Arcabasso Smith

Intymna, poruszająca historia rodziny, w której cztery pokolenia kobiet padły ofiarą molestowania seksualnego ze strony najbliższych. Wyprodukowana przez Laurę Poitras (m.in. Snowden) opowieść o bólu, pokoleniowej traumie i poszukiwaniu drogi do lepszej przyszłości.

PEZ-tępca. Wyjęty spod prawa, reż. Amy Bandlien Storkel, Bryan Storkel

Historia najsłynniejszego przemytnika kolekcjonerskich opakowań cukierków PEZ. Opowieść o buncie przeciwko korporacyjnej chciwości, a zarazem niesamowity dokument, którego akcja toczy się na dwóch kontynentach, a stawką są miliony dolarów.

Naked Gardens, reż. Patrick Bresnan, Ivete Lucas

Ośrodek dla nudystów na Florydzie jako miejsce wyzwolenia nie tyle od bielizny, ile od konserwatywnych norm, traum z przeszłości i własnych ograniczeń. Współprodukowany przez Roberta Minerviniego dokument o przełamywaniu życiowych barier – nie tylko tych związanych z cielesnością i wstydem.

Pole walki, reż. Cynthia Lowen

Dokument pokazujący walkę aktywistek ruchu anty-choice: wykształconych, inteligentnych, pełnych energii kobiet, które postanowiły poświęcić swój czas i prywatne życie na rzecz delegalizacji aborcji. Budzący podskórny niepokój portret współczesnej Ameryki.

Riotsville, USA, reż. Sierra Pettengill

Riotsville to określenie miast, w których w drugiej połowie lat 60. amerykańska armia testowała metody tłumienia zamieszek i protestów. Dokument pokazuje, jak ćwiczone wówczas scenariusze wpłynęły na wzrost brutalności sił porządkowych wobec Afroamerykanów.

Węgiel diabli nadali, reż. Peter D. Hutchison, Lucas Sabean

Węgiel daje pracę, lecz odbiera życie. Od lat przekonują się o tym mieszkańcy małych, skazanych na zagładę miasteczek w Appalachach, gdzie rabunkowa gospodarka korporacji energetycznych doprowadziła do ekologicznej katastrofy i społecznej zapaści. Dokument z serca umierającej Ameryki.

Rodzina nuklearna, reż. Erin Wilkerson, Travis Wilkerson

Wyprawa śladem silosów rakietowych, w których przechowywana jest broń atomowa, jako sposób na odreagowanie lęku przed zagładą nuklearną. Ale czy można przestać bać się przyszłości? Hipnotyczny, kontemplacyjny esej audiowizualny na temat strachu, przemocy i egzystencjalnej pustki.

Wytrwać w wierze, reż. Nausheen Dadabhoy

Intymny portret trzech młodych aktywistek, próbujących zmienić nastawienie Amerykanów do społeczności muzułmańskiej. Zapis ich wysiłków podejmowanych na rzecz wspólnoty, ale też świadectwo islamofobii narastającej w Stanach Zjednoczonych od czasu ataków na World Trade Center.


13. American Film Festival rozpocznie się już jutro, 8 listopada. W programie wydarzenia znalazło się 88 tytułów – od nowości prosto z Hollywood po awangardowe perełki. 13. AFF ponownie przybrał hybrydową formę: od 8 do 13 listopada zapraszamy na pokazy stacjonarne we wrocławskim Kinie Nowe Horyzonty, zaś do 20 listopada polecamy także seanse online, za pośrednictwem platformy Nowe Horyzonty VOD.


pozostańmy w kontakcie
przyjaciele festiwalu