Druga połowa kadru, reż. Amy Adrion
16/10/18

American Docs: oto współczesna Ameryka

Uczestnicy i partnerzy ósmej edycji US in Progress powered by Papaya Films Spectrum: głos niezależnej Ameryki

9. American Film Festival rozpocznie się 23 października. Jednym ze znaków rozpoznawczych festiwalu jest konkursowa sekcja American Docs, dzięki której widzowie zobaczą najgłośniejsze dokumenty prezentujące różne oblicza Stanów Zjednoczonych. W programie znalazły się m.in. portrety niezwykłych ludzi, fascynujące opowieści o „amerykańskiej duszy” – ulokowanej gdzieś między wyznawcami teorii płaskiej Ziemi a postaciami o wybitnej inteligencji i charyzmie, czy epicka podróż śladem najbardziej wyluzowanego z hollywoodzkich aktorów.

Bilety na poszczególne pokazy są już dostępne w sprzedaży on-line i w kasach wrocławskiego Kina Nowe Horyzonty.

Wybrany przez publiczność zwycięzca konkursu American Docs otrzyma nagrodę ufundowaną przez BNY Mellon.

W programie sekcji: 

Biała fala: legenda o kokainowej wyspie (White Tide: The Legend of Culebra) Theo Love’a to idealny dowód na to, że życie pisze najlepsze scenariusze. Jest mapa, jest historia, jest czarna torba, a w niej paczki z kokainą o wartości dwóch milionów dolarów. Kto nie spróbowałby jej znaleźć? Kto choć przez chwilę nie chciałby się poczuć jak Walter White z Breaking Bad?

Czas na Ilhan (Time for Ilhan) Norah Shapiro jest iskrą nadziei w dzisiejszej Ameryce. Jak wejść do amerykańskiej Izby Reprezentantów, będąc czarną kobietą, muzułmanką w hidżabie, matką trojga dzieci i imigrantką z Somalii? Wie to Ilhan Omar, charyzmatyczna działaczka z tzw. Małego Mogadiszu w Minnesocie.

Jak przetrwać w Hollywood będąc kobietą? Druga połowa kadru (Half of the Picture) Amy Adrion to zapis szczerych rozmów z reżyserkami o chorobie seksizmu i mizoginii – wszechobecnej w Fabryce Snów. Miranda July, Ava duVernay, Rosanna Arquette, Penelope Spheeris czy Catherine Hardwicke opowiadają o tym, o ile trudniej kobietom jest zrobić film.

Do boju (Roll Red Roll) Nancy Schwartzman – niepodważalny dowód na to, że stereotypy związane z tzw. kulturą gwałtu wciąż są rozpowszechnione, a ofiary, nawet te nieletnie, niezmiennie krytykuje się za „wyzywający ubiór”.

Religijny konserwatyzm i drag queens? Czemu nie. Ewangelia Eureki (The Gospel of Eureka) Donalda Moshera i Michaela Palmieriego to odwiedziny w tytułowej Eurece (w stanie Arkansas), która jak w soczewce skupia paradoksy amerykańskiej demokracji.

Niech nadejdzie ten dzień (Give Us This Day) w reżyserii Jeffa i Michaela Zimbalistów to podróż do amerykańskiego jądra ciemności – East Saint Louis, które ma najwyższy wskaźnik zabójstw w całych Stanach.

Niepowstrzymana Bethany Hamilton (Bethany Hamilton: Unstoppable) Aarona Liebera – gwarantowany zastrzyk pozytywnej energii. W wieku 13 lat, w efekcie ataku rekina, Hamilton straciła ramię. Pomimo tej tragedii, nie zmalał jej hart ducha: dziś jest jedną z najsłynniejszych surferek na świecie.

Niewidzialni kowboje (Phantom Cowboys) Daniela Patricka Carbone’a– intymny portret Ameryki, gdzieś na bocznym torze american dream. Larry, Nick i Tyler – choć całe życie jeszcze przed nimi, już teraz wiedzą, że USA to kraj jednocześnie wielki i mały, gdzie miejsce urodzenia czy kolor skóry potrafią zdefiniować całą przyszłość.

Wolność, równość, aligatory. Wyreżyserowani przez Davida Abla Ostatni kowboje z mokradeł Everglades (Gladesmen: The Last of the Sawgrass Cowboys) to opowieść o sile tradycji subkultury „kowbojów z Florydy”, którzy muszą zmierzyć się z nieubłaganymi skutkami degradacji środowiska.

Ten film jest jak spontaniczny wypad na piwo, który zamienia się w epicką przygodę.W Opowieściach o Billu Murrayu (The Bill Murray Stories: Life Lessons Learned From A Mythical Man) wraz z reżyserem, Tommym Avallonem, wyruszymy na poszukiwania najbardziej wyluzowanego gwiazdora Hollywood – żywej „legendy miejskiej” – człowieka, który – ot tak – potrafi przyjść niezapowiedziany na losowo wybrany wieczór kawalerski albo dołączyć się do parkowej rozgrywki w piłkę z absolutnymi nieznajomymi.

W ciągu ostatniej dekady ruch nacjonalistyczny zaczął niebezpiecznie rosnąć w siłę. Skrajna prawica: czas gniewu (Alt-Right: Age of Rage) Adama Bhala Loughato kronika protestów, oporu i walki o to, żeby prorasistowskie i neonazistowskie głosy nie docierały do szerszej grupy obywateli i obywatelek.

Ci dwaj musieli budzić spore zdziwienie. Szatan i Adam (Satan & Adam): podstarzały czarnoskóry ekscentryk i biały chłopak, którzy grali razem płomiennego bluesa na ulicach Harlemu. Lata 80., okres silnych napięć na tle rasowym; oni jednak zachowywali się tak, jakby nie istniały żadne podziały i konflikty. Film V. Scotta Balcerka to opowieść o dziwnej parze niezwykłych muzyków.

Siła kobiet, solidarność, radość życia i potęga poczucia humoru: oto cechy charakterystyczne Madonny Thunder Hawk, legendarnej działaczki Ruchu Indian Amerykańskich. Wojowniczki (Warrior Women) w reżyserii Elizabeth Castle i Christiny D. King są portretem wybitnej kobiety, która – choć skończyła już 70 lat – wciąż aktywnie uczestniczy w walce rdzennych społeczności.

Loty w kosmos to stały element krajobrazu XXI wieku. W takim razie – jakim cudem od kilku lat przybywa wyznawców teorii płaskiej Ziemi? Za horyzontem (Behind the Curve) Daniela J. Clarka to wnikliwa obserwacja tego międzynarodowego fenomenu, daleka jednak od uproszczeń i wyśmiewania.


pozostańmy w kontakcie
przyjaciele festiwalu